Vanaf de schepping heeft de Raad het evenwicht van het bestaan gehandhaafd.
Hun orders worden uitgevoerd door de Ruiters, Nephilim (krachtige wezens voortgekomen uit de onnatuurlijke vereniging van engelen en demonen) die zich hebben toegewijd aan de Raad en enorme macht hebben gekregen. Deze macht had echter een tragische prijs: de Ruiters kregen de opdracht om hun nieuwe krachten te gebruiken om de rest van hun soort uit te roeien. Wat volgde was een bloedige strijd in Eden waar de Ruiters, gehoorzaam aan de wil van de Raad, de Nephilim uitroeiden.
Nog steeds onder de indruk van de gebeurtenissen in Eden hebben War en Strife een nieuwe opdracht gekregen - LUCIFER, de raadselachtige en bedrieglijke demonenkoning, heeft geprobeerd de balans te verstoren door macht te verlenen aan meester-demonen in de Hel. War en Strife moeten deze meesters opsporen, informatie verzamelen en uiteindelijk een uitweg zoeken uit een allesomvattende, demonische samenzwering die de balans voor altijd dreigt te verstoren en de hele schepping teniet kan doen.
DARKSIDERS: GENESIS is een actie / avontuur waarin je je een weg baant door hordes demonen, engelen en alles daartussenin, met geweervuur en zwaaiende zwaarden. Genesis biedt spelers voor de eerste keer inzicht in de wereld van DARKSIDERS vóór de gebeurtenissen van het originele spel, en introduceert de ruiter STRIFE.